پژاک: تاسیس پژاک شانس خلق‌مان برای تبدیل شدن به خلق دمکراتیک را قطعی کرده است

پژاک با تکیه بر گفتمان سوسیالیستی و الگوی "جامعه دمکراتیک و اکولوژیک مبتنی بر آزادی زن" مبارزاتش را گسترش داده و راه کسب آزادی برای خلق کورد را هموار نموده است. هدف پژاک؛ تحقق یک ایران دمکراتیک و آزاد می‌باشد.

بیانیه پژاک

هفتاد و چهارمین سالروز میلاد رهبر آ‍پو که با مبارزات خویش رستاخیز خلق‌کُرد تحت نسل‌کشی را به رنسانس وصل‌نموده و نوزده‌امین سالروز تأسیس پژاک با هدف تحقق «حیات آزاد» برای خلق‌کُرد و خلق‌های ایران را به عموم خلق‌مان، آزادیخواهان و خانواده‌های شهدا تبریک می‌گوییم.

پژاک با تکیه بر گفتمان سوسیالیستی و پارادایم «جامعه دمکراتیک و اکولوژیک مبتنی بر آزادی زن» مبارزاتش را گسترش داده و راه کسب آزادی برای خلق کُرد را هموار ساخته. در کانون حیات آزاد، مبارزات خلق کُرد و خلق‌های تحت ستم قراردارد که امروز در خیابان‌های شرق کردستان و ایران بصورت انقلاب «ژن، ژیان،‌ آزادی» تبلور یافته. همزیستی مسالمت‌آمیز خلق‌ها در کنار هم با امید به کسب آزادی، عدالت، رفاه و خوشبختی امروز با پیشاهنگی زنان کُرد، خاصه زنان گریلا و فداییانی که در کف خیابان جانفشانی کردند، نیرومندتر گشته. هدف حزبمان تحقق یک ایران دمکراتیک و آزاد می‌باشد.

تاخت و تاز نظام سرمایه‌داری به مدت دویست سال، ستم‌های صدساله دولت – ملت در ایران و بیش از ۴ دهه نسل‌کشی فرهنگی نظام جمهوری ولایی، موجب شده که خلق‌ها از پاییز سال ۱۴۰۱ انقلابی را شروع نمایند که تعیین‌کننده آینده روشن در ایران و شرق کردستان گردد. بی‌شک پس از ربودن و اسارت رهبر آپو در سال ۱۳۷۷ شمسی که قیام سوم اسفند را درشرق کردستان درپی داشت و متعاقب آن، ظهور پژاک، زنجیره قیام‌های خلقی هدفمندی در سراسر ایران و شرق کردستان شکل‌گرفته‌اند. به اندازه‌ای که اشغال کردستان بدست فاشیسم بی‌رحمانه، سیستماتیک و با هدف نسل‌کشی فرهنگی است،‌ مبارزات خلق‌کُرد نیز شکوهمند است و امسال با انقلاب ژن، ژیان، آزادی راه خود را یافته. پژاک به دنبال تحقق حیات آزاد است و همین هدف بنیادین مفهوم انقلاب ژن، ژیان، آزادی را نیز شکل داده. پژاک توانسته با پایه‌ریزی مفاهیم نظری و عملی لازم برای تبلور یک انقلاب عظیم به موفقیت‌های چشم‌گیر در سایه رنج‌های بی‌شائبه رهبر آپو در امرالی، دست یابد. هرچهاربخش کردستان نیز با رهبریت رهبر آپو نه تنها به سطحی از اتحاد عملی و انقلابی در کردستان رسیده‌اند، بلکه انقلاب خود را به انقلاب کل خاورمیانه وصل نموده‌اند و مسئله کُرد بیش از سابق جهانی گشته است. اگرچه امروز بی‌رحمانه‌ترین جنگ‌ها در سطح جنگ شیمیایی علیه نیروی گریلا در کوهستان‌های رفیع انجام می‌گیرد و خلقمان در کف خیابان قیام‌ خویش را علی‌رغم تحمل کشتارها و سرکوب‌های وحشیانه دشمن، ادامه می‌دهند، اما سیاست دشمن به یمن درایت‌های رهبر آپو در امرالی و فداکاری خلقمان و گریلا دچار هزیمت‌های سنگین شده و خیزش نوین مردم در کل ایران نیز میخ آخر را بر تابوت دشمن فاشیست زده است.

زنان کُرد چه در کوهستان و چه خیابان به‌مثابه نیروی دینامیک اصلی، چنان رشادت‌هایی را برای بنیان‌نهادن نظام تمدن دمکراتیک از خود نشان داده‌اند که ذره‌ای شک‌ به تحقق «سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک و ملت دمکراتیک» جایز نیست. این مسیر دمکراتیک رهبر آپو تنها راه برای مشارکت دمکراتیک خلق کُرد و خلق‌های تحت ستم می‌باشد. برای نخستین‌بار در سایه فدایی‌گری نیروی گریلا و فداکاری خلق کُرد خلق‌ها شانس برخورداری از سیستم خاص خویش را یافته‌اند. هدف ظهور پژاک نیز جز این نیست.

پژاک با اتکای بر پارادایم خاص رهبر آپو و خواست و آرزوی خلق کُرد برای کسب حیات آزاد، امید بزرگ خلقمان در شرق کردستان و ایران است. در این راه نیز هزاران شهید تقدیم نموده و زنان چه‌بسا رنج‌های طاقت‌فرسا متحمل شده‌اند. اگر امروز خلقمان با افتخار از حماسه‌های بزرگش صیانت می‌کند و تنها هدفش شکل‌گیری «ملت دمکراتیک» است، در سایه مبارزاتی بوده که سالهای سال شهدای زیادی تقدیم آن گشته. همگان واقفیم که «زن، جامعه و محیط‌زیست» که همه موجودیت جامعه انسانی در جهان حاضر هستند، شدیدا با خطر نابودی روبرو گشته‌اند. بدون تکیه بشریت بر پارادایم آزادی رهبر آپو و پژاک غیرممکن است راه دیگری جهت کسب آزادی، عدالت و خوشبختی متصور شد. این نه یک شعار، بلکه یک وضعیت بسیار حیاتی در سده بیست‌ویکم برای همه انسانیت است.

قاطعانه باید گفت که ایران و شرق کردستان با کثیرالملله‌بودن‌شان در خاورمیانه یک نمونه خاص هستند و تنها راه این ساختار پیچیده چندملیتی، تحقق ملت دمکراتیک در ظرف سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک است. این تنها راه برای مقابله با تاراج‌های بی‌رحمانه نظام سرمایه‌داری جهانی و ایرانی و پایان‌دادن به نسل‌کشی خلق‌هاست. در بطن این مبارزات خلقی، مسئله زنان بنیادی‌ترین مسئله سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده آزادی کامل است.

«حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)» هفتاد و چهارمین سالروز میلاد رهبر آپو نوزده‌امین سالروز تأسیس خویش و را به خلق‌کُرد، خانواده‌های شهدا، نیروی فدایی گریلا، آزادیخواهان، مبارزان ژن، ژیان، آزادی و همه خلق‌های دوستدار کُردها تبریک می‌گوید. یک نوروز نوین، سالروز تأسیس پژاک و زادروز رهبر آپو نویدبخش حیاتی آزاد برای خلقمان در سال پیش‌رو که حیاتی‌ترین سال مبارزات در یکصد سال گذشته است، می‌باشند. اگرچه کماکان کردستان از سوی دشمنان اشغال، محاصره و به میدان جنگ جهانی سوم مبدل گشته، اما مبارزات خلقمان بیش از سابق امیدبخش می‌باشد و همه راه‌های طی طریق بسوی آزادی کامل گشوده‌شده‌اند. آزادی رهبر آپو و خلق کُرد به هم گره‌خورده‌اند و سرنوشت جدایی‌ناپذیر دارند. رهبر آپو که همه زندگی خویش را بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی وقف خلقش نموده، انتظار مبارزات شکوهمندانه‌تری از نیروی گریلا و خلقش دارد. بی‌شک با اتحاد خلق و گریلا سیاست نسل‌کشی دشمن به شکست تام دچار خواهدشد. لذا از عموم خلق کُرد و خلق‌های دوستدار آزادی دعوت بعمل می‌آوریم که امیدوارانه به مبارزات خویش تا رسیدن به آزادی ادامه دهند. پژاک سوگند یاد می‌کند که با مبارزات خویش لایق رهبر آپو و خلق فداکار کُرد گردد و به رسالت خویش یعنی تحقق حیات آزاد، جامه عمل بپوشاند. راه آزادی از انقلاب ژن، ژیان، آزادی می‌گذرد.

حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)

۲ آوریل ۲۰۲۳